Followers

Tuesday, 20 December 2011

Usia Arnab Mengawan


Papa nak berkongsi dengan pemilik-pemilik @ pecinta Si Comel Arnab ini dengan satu info untuk ketahui, bila waktunya arnab ANDA sampai tahap untuk mengawan. Kekadang kita terlalu seronok sehingga alpa yang sepasang si comel kita dah meningkat usia. Sepasang arnab yang kita pelihara/bela perlu dipisahkan jika usianya telah mencapai tahapnya. Jadi mari kita scroll dan pelajari tentang usia arnab mengawan dan penjagaan seekor ibu arnab.




USIA ARNAB

Selalunya umur matang seekor arnab tergantung kepada baka. Ada yang mencapai tahap matang seawal umur/usia 4-5bulan dan ada pula yang terlalu lambat sehingga memakan masa 9-12bulan. Pada lazimnya, kebanyakan arnab baka-baka pet yang bersaiz kecil seperti Angora, LionHead, Lop Ear, Dutch dan lain-lain mencapai tahap matang diantara umur 4-6bulan, bergantung kepada baka arnab tersebut. 

Manakala tahap kematangan untuk arnab dari baka-baka besar pula adalah yang paling lambat didalam senarai kematangan arnab (bukan bermakna baka besar akan bersikap kebudak-budakan walaupon badan dah besar). Sesetengah baka besar boleh mencecah setahun(12 bulan) untuk mencapai tahap kematangannya. Oleh sebab itu, baka-baka besar tidak disenaraikan didalam barisan baka-baka untuk dijadikan pedaging(istilah mudahnya - baka pedaging). Eloklah dipisahkan arnab-arnab itu ketika ini, ini kerana tidak mahu timbul kepayahan dimana berlakunya kejadian beranak tidak dirancang(melahirkan tanpa perancangan). Arnab akan mula mengawan apabila mencapai tahap matang. -> ArnabKiut



PENJAGAAN IBU ARNAB

Kebiasannya ibu arnab akan melahirkan anak pada waktu malam ataupun awal pagi. Kita akan mengetahuinya apabila kita melihat ibu arnab ini resah, kurang selera makan, letih dan akan mencabut bulu. Kebiasaannya ibu akan memakan uri setiap anaknya. Ingat, kita harus memberikan makanan dan air yang cukup. Ini bagi mengelakkan ibu arnab memakan anaknya sendiri. 

Sekiranya kita lepaskan ibu arnab di tanah, ia akan mengorek tanah untuk membuat sarang bagi ia beranak. Ibu arnab akan menutup lubang pada waktu siang, tetapi akan masuk untuk menyusukan anak pada waktu malam. Ini bagi mengelakkan kejadian yang tidak diinginkan. 

Ibu arnab tidak boleh terkejut ketika melahirkan anak, sekiranya ia terkejut, berkemungkinan ia akan mencederakan anak yang dilahirkannya. Kita juga tidak digalakkan memegang anak arnab ini. Ini adalah kerana untuk mengelakkan ibu arnab daripada tidak mengenali anaknya. Sekiranya perkara ini berlaku, ibu arnab tidak akan menyusukan anaknya. Jika begitu, kitalah yang perlu membantu menyusukan anaknya secara manual.

Jadi pada pemilik² yang hampir mengalami keadaan seperti ini. Seharusnya bersiap sedialah dengan segala apa yang perlu. Semoga ANDA berjaya. :)

13 Bunny Comey:

khairul said... Reply Comment

ibu arnab pandai merajuk lak ya

Papa PUSS said... Reply Comment

| @khairul | Eh haiwan pun pandai merajuk..;)

Totie@Tomy said... Reply Comment

dulu pernah bela arnab kat kg tapi arnab saya mandul kot..

zuk zuhaiza said... Reply Comment

omo omo. arnab comel. teringin nak bela. tapi nak tunggu orang kasi hadiah lah. huhu

nia marlissa said... Reply Comment

baru thu,seblum ni x thu pon about this pet.. minat rabbit but ade org ckp dye cerewet ckit.. skrg ni juz bela kucing .. more easy

Papa PUSS said... Reply Comment

| @Totie | Kekadang ada juga permasalahan dari lain.. Jadi skrg dah xbela ke?

Papa PUSS said... Reply Comment

| @zuk zuhaiza | Lorh tunggu orang kasi hadiah ea.. kenapa xbeli sdri ajew? murah sahaja saya jual ;)

Papa PUSS said... Reply Comment

| @Nia | Owh really? So xsalahkan kita sharing.. rabbit lg easy dr cat act. dia xbyk cerewet cuma takut awk xthan sbb dia xmanja cam kucing..;)

miSs aMaL said... Reply Comment

dlu sy pn ad arnab tp skank dh xde..;(

Papa PUSS said... Reply Comment

| @mis amal | Hehe habis skrg dah xnak ke bela?? jom jom, murahaje..;)

FarHANa aZwA said... Reply Comment

waa..comel...kene panggil awk papa ke? hik hik hye papa :)

Teenager Housemaid said... Reply Comment

wahhh..
saya mmg tak pandai sgt jaga pets ni..huhuhu

Mystery said... Reply Comment

Arnab saya betina arnab jenis dwarf .....bila rasanya die akan matang ek????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...