Followers

Thursday 29 December 2011

Rawatan Tradisional Arnab Kena Kurap

assalamualaikum

Kali ni Papa nak sharing berkenaan. Bagaimana hendak merawat Arnab kena kurap secara Tradisional (sendiri). Papa mengambil petikan ini dari blog seangkatan : ArnabCute. Papa nak terangkan sendiri pun belum boleh lagi sebab masih tiada pengalaman dalam kurap arnab. Ini cara² yang boleh anda lakukan jika mengalami situasi tersebut.



Berikut dinyatakan cara rawatan bagi masalah kurap/scabis bagi arnab untuk peringkat awal.

  1. Sapu dengan minyak rambut zaitun (ini yang sering saya praktikkan),
  2. Boleh juga diletakkan dengan minyak goreng ikan, minyak masak, minyak kelapa, tujuan minyak tu untuk menutup hama/mites untuk bernafas(mendapat oksigen), jadi bila dilakukan kerap, telur hama tu tidak dapat nak menetas semula dan seterusnya gagal untuk terus membiak,
  3. Rawatan dengan minyak gamat. Tujuan minyak gamat pulak adalah untuk mengubati luka-luka di kawasan kurap.


7 Bunny Comey:

sahromnasrudin said... Reply Comment

terbaek info nie..cayalahhhh

Papa PUSS said... Reply Comment

| @Sahrom | Terima Kasih.. Utk kesihatan yang terbaik utk si comel kita..;)

Zul & Azizi said... Reply Comment

ooo gini caranya nk buang @ nyah kurap arnab ye....Baru tahu cara dia berlainan dgn cara kucing sbb dia dah ada special ubat lol...hu3

Unknown said... Reply Comment

arnab terdedah pd kutu tak?

Papa PUSS said... Reply Comment

| @ZABP | Pertama sekali saya nak katakan disini. tegaskan juga bahawanya, saya telah infokan ini adalah rawatan secara tradisional bukan moden. So mmg la ini caranya, kalau moden TETAP juga ada seperti mana penjagaan kucing dengan ada ubatnya sendiri. Arnab juga mempunyai ubatan sendiri.

Papa PUSS said... Reply Comment

| @khairul | Arnab biasa mengalam Molting .. kadang kadang 3 bulan sekali atau lebih kerap. Molting adalah proses arnab mengalaman keguguran bulu yang agak serius. Tapi ini bukan masalah serius, ia adalah normal. Jika keguguran bulu itu berlaku bertompok tompok dan berkelemumur, arnab mungkin mengalami masalah mites atau kutu. Bawa jumpa vet utk dapatkan rawatan.

Unknown said... Reply Comment

Asalamualaikum,sy pun ada arnab dah dekat 4tahun sy bela.. tapi sejak sy ada beli 1 lg arnab.. lain tetiba arnab sy tu djangkiti kurap.. sy dah bawa pegi ke klinkk haiwan and then doctor tu suntik lah.. doc ckp 3 hari sembuh ,but tak.. smpai lh skg.. tak sembuh2.. :( dh dkt 3 bulan dh kurap arnab sy.., selain...rawatan mcm ni ada lg tak?.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...