Followers

Monday, 26 December 2011

Spesis Arnab Liar Yang Terancam

 RIVERINE RABBIT


Dijumpai hanya di Desert Karoo di Afrika Selatan, Rabbit Riverine telah hilang kebanyakan habitat akibat perladangan dan pembangunan. Kajian menganggarkan bahawa terdapat kurang daripada 250 ini arnab yang tinggal menjadikan mereka salah satu daripada 10 spesies yang paling terancam di muka bumi. Rabbit Riverine mudah dikenal pasti oleh jalur bulu coklat gelap yang menjalur dari satu sudut mulut dan seluruh pipi ke bawah telinga. Memandangkan mereka adalah arnab, spesies ini membiak dengan perlahan-lahan membuatkan sukar untuk spesies ini untuk pulih daripada kepupusan  dalam populasi mereka.


Pygmy Rabbit (arnab terkecil didunia ea)


Arnab Pygmy (Brachylagus idahoensis) adalah arnab Amerika Utara, dan merupakan salah satu daripada hanya dua spesies arnab di Amerika untuk menggali lubang sendiri. Arnab Pygmy berbeza dengan ketara daripada spesies di dalam genus sama ada Lepus (arnab) atau genera Sylvilagus (arnab Amerika Syarikat) dan biasanya dianggap dalam Brachylagus genus monotypic.

Walaupun ia disenaraikan sebagai spesis terancam di Lembangan Columbia Pacific Northwest di Amerika Syarikat, Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Semulajadi menyenaraikan spesies tersebut sebagai risiko yang lebih rendah. Ini adalah kerana populasi di Columbia Basin populasi yang relic genetik berbeza yang terpencil dan berevolusi untuk bergerak ke arah menjadi subspesies berbeza, sedangkan IUCN hanya menganggap spesies secara keseluruhan.

Arnab Pygmy    adalah leporid  terkecil  di dunia , dengan berat dewasa min dari 375 kira-kira 500 gram (kira-kira 13 auns -  1 paun), dan satu panjang badan dari 23.5 29.5 sentimeter (9 ¼ 11 ½ inci); betina adalah lebih besar daripada jantan. Arnab pygmy dibezakan dari leporids lain oleh saiznya yang kecil, telinga pendek, warna kelabu, kaki belakang yang kecil, dan kekurangan bulu putih di ekor.


Omilteme Cottontail
Arnab Omilteme Cottontail (Sylvilagus insonus) adalah arnab cottontail yang hanya didapati hanya di negeri Guerrero, Mexico dalam banjaran gunung Sierra Madre del Sur. Kepunyaan keluarga genus Leporidae , ia adalah salah satu daripada empat belas spesies dalam Sylvilagus genus, genus yang terhad ke Dunia Baru. arnab Amerika Omilteme adalah dianggap sebagai salah satu spesies arnab yang paling terancam di dunia dan hanya dikenali dan telah digambarkan oleh spesimen yang sangat sedikit. 


Sumatran Rabbit 
Jalur perang yang tersendiri pada muka dan badan arnab ini membolehkan ia untuk bercampuran sempurna dengan habitat hutan hujan. Malah,  haiwan nokturnal pemalu ini sangat jarang dilihat dan tersembunyi sehinggakan orang tempatan tidak mempunyai nama dalam bahasa mereka sendiri dan ramai yang tidak sedar bahawa ia wujud. Tiada haiwan yang tinggal telah dilihat atau dikaji oleh saintis sejak tahun 1930-an, dan ia telah dianggap pupus sehingga ia tidak sengaja ditangkap gambar pada tahun 1998. Ia dirakamkan dalam kamera lagi pada tahun 2007 tetapi masih salah satu mamalia yang jarang ditemui dan paling sukar ditemui di planet ini. Kadang-kadang laporan anekdot spesis dari hutan penjelasan projek-projek (yang juga ancaman terbesar kepada kewujudan mereka) adalah petunjuk bahawa ia masih bertahan hari ini.

Amami Rabbit
Arnab Amami (Pentalagus furnessi) adalah nokturnal, arnab "primitif" mendiami hutan  dengan bulu gelap, kaki pendek, kuku melengkung yang besar dan telinga kecil. Hanya dijumpai di pulau-pulau Amami-Oshima dan Toku-no-Shima, kadang-kadang dipanggil "fosil hidup" untuk persamaan arnab purba yang pernah mendiami tanah besar Asia. Populasi arnab Amami semakin berkurangan - kini dianggarkan di antara 2000 dan 5000 - telah memperoleh tempat dalam senarai spesies terancam Jepun.(p/s: dah mcm napuh pun ade)

Volcano Rabbit  
Arnab Volcano yang juga dikenali sebagai teporingo atau zacatuche (Romerolagus diazi) adalah seekor arnab kecil yang tinggal di gunung Mexico. Ia adalah arnab kedua terkecil di dunia, kedua dibelakang Arnab Pygmy. Ia mempunyai  telinga kecil yang bulat, kaki yang pendek, dan pendek, bulu tebal. Arnab Volcano hidup dalam kumpulan 2 hingga 5 haiwan dalam lubang. Tidak seperti banyak spesis arnab (dan yang serupa dengan pikas), Rabbit Volcano membuat  nada bunyi yang kuat bukan yg memukul kaki atas alasan untuk memberi amaran kepada arnab lain bahaya. Ia adalah Nokturnal dan sangat aktif pada waktu senja, subuh dan setiap masa di antara. Arnab Volcano berat kira-kira 390-600 g (14-21 oz). Sehingga tahun 1969, terdapat 1000 hingga 1200 di dalam hutan.

Lihatlah betapa banyak lagi spesis yang comel2. Walaupun mereka liar tetapi comelnya tetap ada. Papa suka yang arnab terkecil didunia tu. Bestnye kalau dapat bela. Okay lah jumpa lagi.

10 Bunny Comey:

MaryaYusof said... Reply Comment

Subhanallah..Mcm2 jenis arnab ade di muka bumi ni...yg mcm tikus pun ade...so adorable!

Suhami Ahmad said... Reply Comment

omaigot...somelnya suma....atok tak ponah bolo arnab lagi...best tak?

Papa PUSS said... Reply Comment

| @Marya | Kann.. macam tikus pon ada. So adorable.. suka sgt..

Papa PUSS said... Reply Comment

| @Suhami | tak pernah bela ea atok? So cuba la bela... Dengan ada panduan entri2 blog saya dlm penjagaan arnab.. SO easy utk atok pelihara. Lagipon arnab ni lebih mudah dijaga dari kucing, dan maintanen lagi rendah..

Lelaki Ini said... Reply Comment

arnab yg terkecil di dunia sgt2 cumel!
jgnlah pupus!

Papa PUSS said... Reply Comment

| @LI | kann jgn la pupus.. harap camtu jg..

ahsfantasy24 said... Reply Comment

vlcno tu dah macam hamster,
hehe cute ~

Latest Post:
1. Bukan tak nak tolong tapi Melayu berniaga macam pelahap muflis
2. Bukan manja gedik mengada-ngada nak selalu berteman.

Papa PUSS said... Reply Comment

| @ash | Hehe mcm hamster katanya..

Zul & Azizi Boarding Pets said... Reply Comment

rupanya byk jenis arnab ye...semua tu boleh buat satay tak? hehehehe.. :-)

www.mylovely-cats.blogspot.com

Papa PUSS said... Reply Comment

| @ZABP | Mmg banyak jenis jg..
Ada yang tidak diketahui pon ada..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...